Informace č.: 57 – 2023 (Bezbariérová vyhláška ke stavebnímu zákonu)

  • 01.08.2023

Vážení přátelé, NRZP ČR připomínkovala návrh vyhlášky o požadavcích na výstavbu, kterou dalo do připomínkového řízení MMR ČR.

Na připomínkové řízení bylo sice 10 pracovních dnů, ale vzhledem k tomu, že návrh jsme obdrželi v pondělí 3. července 2023, tedy v týdnu, kdy většina lidí měla, vzhledem ke dvěma svátečním dnům, dovolenou. Takže ve skutečnosti byl na připomínky pouze týden. Naše připomínky velmi zodpovědně zpracovala paní Ing. Dagmar Lanzová. V odkaze pod textem najdete jejich úplný výčet, který čítá více než padesát stran.

V předkládací zprávě MMR ČR uvádí, jako jeden z hlavních principů vyhlášky „zohlednění přístupnosti staveb pro osoby s omezenou schopností pohybu nebo orientace“. Současně vyhláška vychází z příslušných platných technických norem a čerpá také z výsledků materiálu Metodika uplatňování principů univerzálního designu a celoživotního bydlení v bytové výstavbě.

Z výše uvedené argumentace i po přečtení návrhu předpisu plyne, že vyhláška neřeší přístupnost, jako nedílnou součást prostředí, ani neuplatňuje zásady Univerzálního designu. Přístupnost je nesystematicky a ve velmi omezené míře přičleněna k některým požadavkům na stavby. Přístupnost je nevhodně definována již v novém stavebním zákonu jako „vytváření podmínek pro samostatné a bezpečné využití pozemků a staveb osobami s pohybovým, zrakovým nebo sluchovým postižením, osobami pokročilého věku, těhotnými ženami a osobami doprovázejícími dítě v kočárku nebo dítě do 3 let (dále jen „osoba s omezenou schopností pohybu nebo orientace“). MMR ČR nás opakovaně ujišťovalo, že novela vyhlášky zavádí definici přístupnosti, jejíž smyslem je samostatné, bezpečné a důstojné užívání staveb všemi uživateli bez ohledu na zdravotní stav, věk a pohlaví. Přístupnost se stává nedílnou součástí požadavků na výstavbu.

Bohužel, opak je pravdou. Nový stavební zákon a následně i jeho vyhláška o požadavcích na stavby staví přístupnost nikoliv, jako přirozenou a nedílnou součást staveb, ale jako „zvláštní“ požadavky „osob s pohybovým a smyslovým omezením“, ale jen pro vybrané typy staveb. Z hlediska ochrany lidských práv nejsou naplněny požadavky pro rovný přístup a bezpečné užívání staveb pro všechny. Návrh vyhlášky nezajišťuje dodržení Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením, protože zpracovatel návrhu vyhlášky zcela rezignoval na zapracování platných evropských předpisů a norem týkajících se přístupnosti prostředí, služeb a výrobků.

Název cílové skupiny pro přístupnost („osoby s omezenou schopností pohybu a orientace“) je zastaralý (použitý již ve vyhlášce č. 369/2001 Sb.), výčet osob je nekompletní (chybí osoby nemocné nebo indisponované, osoby po operacích, po úrazech, rekonvalescenti a další), diskriminující a nereflektuje současný stav a vývoj společnosti, nesplňuje základní podstatu ani principy univerzálního designu.

Je tedy nutné velmi důkladné doplnění a dopracování návrhu vyhlášky tak, aby byla zajištěna minimálně stávající úroveň standardů přístupnosti a dodržena kontinuita požadavků pro zabezpečení bezbariérového užívání staveb pro všechny uživatele. Chybí také dostatečné zohlednění přístupnosti staveb v komplexním rozsahu a dodržení základních parametrů a požadavků pro bezbariérové užívání.

K návrhu vyhlášce je nutno přidat samostatnou přílohu, která bude řešit požadavky na bezbariérové užívání a zajištění samostatného a bezpečného pohybu osob s různým znevýhodněním.

Vážení přátelé, je jisté, že o návrhu vyhlášky se bude dále jednat, takže bude možné uplatnit i další připomínky. Pokud byste měli ještě nějaké dodatečně připomínky, tak je můžete adresovat na adresu v.krasa@nrzp.cz.

Přeji vám všechno dobré.

S pozdravem

Mgr. Václav Krása
předseda NRZP ČR

 


Odkaz na aktualitu na webu www.nrzp.cz:
https://nrzp.cz/2023/07/19/informace-c-57-2023-bezbarierova-vyhlaska-ke-stavebnimu-zakonu/