Informace č.: 61 – 2025 (Jednání s Komerční bankou ve věci přístupnosti)
Vážení přátelé, na základě vašich podnětů ve věci hrozby rušení účtů u Komerční banky a.s. u klientů, kteří nepřejdou do nové aplikace KB+, jsme oslovili Komerční banku a postupně si s ní dopisujeme.
Komerční banka a.s. nám sdělila, že nová aplikace má být bezpečnější a neměla by v žádném případě být složitější než současný systém. V odpovědi jsou důležitá tato slova: “Pokud se jedná o klienty, kteří nyní ze zdravotních důvodů nemohou přejít do KB+ a my se o této skutečnosti ze strany klienta dozvíme, uplatňujeme aktuálně velmi citlivý přístup, že jim stále ponecháváme možnost převodu do KB+, ale zároveň je vyřazujeme z podnětu poboček z vynucených migrací“.
Z toho podle nás vyplývá, že, pokud nemohou lidé se zdravotním postižením využívat novou aplikaci KB+ a jsou majiteli účtu u Komerční banky, měli by sami aktivně tuto skutečnost Komerční bance oznámit.
Komerční banka nám dále sdělila, že připravuje proces pro klienty (a v určité podobě ho již dnes má), že umožňuje klientům sjednat Smlouvu o elektronickém podpisu na základě plné moci, resp. s úředně ověřeným podpisem. Banka tvrdí, že toto řešení umožní self-service převod klientům, kteří se nemohou dostavit osobně na Komerční banka, a.s. Domníváme se, že to není cesta, jak pomoci lidem s těžkým zdravotním postižením nebo bez elektronických přístrojů.
Komerční banka a.s. uvádí, že u klientů bez jakéhokoli vybavení (a zde zdravotní handicap nehraje roli) tj. klient nevlastní žádný telefon, email apod. je převod aktuálně nemožný. Je na rozhodnutí klienta, zda se dovybaví základními komunikačními prostředky (telefon, email) či nikoli. Aktuálně není a ani se nepřipravuje možnost, že by takové klienty byli schopni převést do KB+. Komerční banka uvádí, že jí je to líto, ale u klientů, kteří neprovedou převod do KB+ do stanoveného termínu a bavíme se de facto o roku 2026, poté hrozí ukončení smluvního vztahu s bankou. Zákon o bankách tento způsob jednání bankám umožňuje.
Vážení přátelé, protože se nechceme vzdát, reagovali jsme na dopis Komerční banky následujícími otázkami: „Pokud byste přistoupili na zrušení smluvního vztahu, co bude s peněžními prostředky klienta? Zároveň, chápeme správně, že v roce 2026 již nebude možné, aby mezi Vašimi klienty byli klienti bez produktu internetového bankovnictví či mobilního bankovnictví? V současné chvíli totiž umožňujete vedení bankovního účtu bez nutnosti mít aktivní produkt internetového či mobilního bankovnictví, tato možnost by dle našeho názoru měla být i nadále pro klienty zachována“.
Vážení přátelé, budeme vás dále informovat o vývoji celé situace.
Přeji vám všechno dobré.
S pozdravem
Mgr. Václav Krása
předseda NRZP ČR
Odkaz na aktualitu na webu www.nrzp.cz:
https://nrzp.cz/2025/08/26/informace-c-61-2025-jednani-s-komercni-bankou-ve-veci-pristupnosti/