Informace č.: 77 – 2025 (Vypořádání připomínek k návrhu vyhlášky č. 505/2006 Sb.)
Vážení přátelé, před třemi týdny jsme vás žádali o vaše připomínky v rámci připomínkového řízení k návrhu vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
Připomínky, které jste nám poslali, odpovídaly i našemu názoru, že návrh vyhlášky by neměl být schválen, protože zvyšuje ceny ubytování, stravy a některých služeb, aniž by došlo ke zvýšení důchodů nebo příspěvku na péči. Z těchto důvodů NRZP ČR navrhla zamítnutí návrhu vyhlášky. MPSV ČR náš postoj neakceptovalo a je velmi pravděpodobné, že návrh vyhlášky bude schválen ještě do konce roku 2025, což považujeme vůči klientům za nekorektní.
MPSV ČR nám odůvodnilo, proč trvají na schválení návrhu vyhlášky č. 505/2006 Sb., takto:
Vysvětleno:
Důvody navrhované úpravy:
Navýšení maximálních úhrad za ubytování a stravu vychází z dlouhodobého růstu provozních nákladů poskytovatelů sociálních služeb, zejména v oblasti potravin, mezd a dalších vstupů, kdy není opomíjen ani trend poskytování péče v souladu s principy důstojnosti, soukromí a individualizace. Obecně lze také říct, že náklady na bydlení (ubytování) rostou v celé společnosti. Cílem je zajistit udržitelnost a kvalitu služeb, které jsou nezbytné pro osoby závislé na pomoci jiné osoby. Návrh reflektuje aktuální ekonomické podmínky a meziroční inflaci.
Dopad na příjmy klientů:
Ministerstvo si je vědomo, že zvýšení úhrad může mít dopad na disponibilní příjmy klientů. Proto zůstává zachována zákonná garance minimálního zůstatku ve výši 15 % z příjmu.
Příspěvek na péči:
Od 1. ledna 2026 dojde k navýšení příspěvku na péči, zejména u dětí, a částečně i u dospělých. Uvědomujeme si, že toto zvýšení nemusí plně kompenzovat růst nákladů, proto bude v roce 2026 provedena analýza skutečných dopadů a zvážena další úprava příspěvku. Nicméně navýšení úhrad je koncipováno tak, aby zásadně neohrozilo specifické skupiny obyvatel, osoby sociálně slabé, osoby se zdravotním postižením a národnostní menšiny.
Vývoj cen energií:
Informace o očekávaném poklesu cen energií bereme v potaz. Pokud se snížení nákladů na energie projeví v hospodaření poskytovatelů, bude tato skutečnost zohledněna při přípravě dalších úprav úhrad. Cena energií však není jediný faktor, který se podílí na finanční náročnosti provozu.
Vážení přátelé, je podivné, že návrh vyhlášky je odůvodňován budoucími příjmy klientů služeb. To je zvýšením důchodů od 1. ledna 2026 a zvýšením příspěvku na péči v 1. a ve 2. stupni, také od 1. ledna 2026. Přitom měsíční zvýšení důchodů bude, i podle MPSV ČR, ve výši asi 660,- korun a náklady na ubytování a stravu v zařízeních sociálních služeb se zvýší přibližně asi o 1 500,- korun měsíčně. Obdobně je tomu u příspěvku na péči v 1. a ve 2. stupni, kdy dochází k růstu cen za dovoz jídla a některých dalších služeb, ale zvýšení příspěvku na péči neodpovídá zvýšení úhrad za služby. Zcela absurdní je tvrzení MPSV ČR, že v případě, že dojde ke snížení cen energií, bude na to pamatováno v dalších úpravách cen ve vyhlášce č. 505/2006 Sb. NRZP ČR s výše uvedenou argumentací vůbec nesouhlasí, nemáme však možnost tomu zabránit.
Přeji vám všechno dobré.
S pozdravem
Mgr. Václav Krása
předseda NRZP ČR
Odkaz na aktualitu na webu www.nrzp.cz:
https://nrzp.cz/2025/11/24/informace-c-77-2025-vyporadani-pripominek-k-navrhu-vyhlasky-c-505-2006-sb/




